CANNES 2018. Lungmetrajul „Shoplifters” a fost recompensat cu trofeul Palme d’Or. Lista filmelor şi cineaştilor premiaţi

Lungmetrajul „Shoplifters”, de Kore-Eda Hirokazu, a fost recompensat cu trofeul Palme d'Or, la gala de închidere a celei de-a 71-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes care a avut loc sâmbătă seară.

RomaniaTV.net
19 mai 2018, 15:31

UPDATE.  Pelicula a fost una dintre cele 21 de producţii selectate în competiţia oficială a ediţiei de anul acesta a festivalului.

Cineastul japonez s-a aflat acum pentru a şaptea oară în competiţie la Cannes, unde a mai fost premiat în 2013, pentru „Like father, like son” (premiul juriului şi menţiune specială a juriului ecumenic).

„Shoplifters” spune povestea lui Osamu, care dă spargeri împreună cu fiul lui. După o astfel de lovitură, ei întâlnesc o fetiţă, pe care soţia lui Osamu decide să o îngrijească.

Citeşte şi: CANNES 2018. Actriţa kazahă Samal Esljamova a câştigat premiul pentru interpretare feminină

În competiţia oficială din acest an a Festivalului de Film de la Cannes au fost proiectate 21 de lungmetraje din ţări precum Franţa, Statele Unite, Iran, Rusia şi China.

Între regizorii care au concurat pentru trofeul Palme d’Or s-au numărat Jean-Luc Godard, Spike Lee, Asghar Farhadi, Kirill Serebrennikov şi Jafar Panahi.

Juriul competiţiei oficiale a fost format din Cate Blanchett (preşedinte), Ava DuVernay, Denis Villeneuve, Kristen Stewart, Léa Seydoux, Chang Chen, Robert Guédiguian, Khadja Nin şi  Andrey Zvyagintsev.

Blanchett a punctat, pe covorul roşu al galei, că alegerea a fost „una prea dificilă” pentru juriul format din „oameni minunaţi” pe care l-a condus.

În 2017, câştigătorul a fost lungmetrajul „The Square” al cineastului suedez Ruben Ostlund.

Lista completă a premiilor celei de-a 71-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes:

Competiţia oficială:

Palme d’Or – „Shoplifters”, de Kore-Eda Hirokazu

Marele Premiu al Juriului – „BlacKkKlansman”, de Spike Lee

Premiul Juriului – „Capernaum”, de Nadine Labaki

Premiul pentru regie – Pawel Pawlikowski, pentru „Cold War/ Zimna Wojna”

Premiul pentru scenariu – ex-aequo – „Lazzaro Felice”, de Alice Rohrwacher, şi „Three Faces” (r. Jafar Panahi), de Nader Saeivar

Premiul pentru interpretare masculină – Marcello Donte, pentru „Dogman”, de Matteo Garrone

Premiul pentru interpretare feminină – Samal Yeslyamova, pentru „Ayka”, de Sergei Dvortsevoy

Caméra d’Or – „Girl”, de Lukas Dhont

Palme d’Or pentru scurtmetraj – „All these creatures”, de Charles Williams

Menţiune specială a juriului pentru scurtmetraj – „On the border”, de Wei Shujun

Palme d’Or special – Jean-Luc Godard, pentru „Le livre d’image”

Un Certain Regard:

Marele Premiu – „Border”, de Ali Abbasi

Premiul Juriului – „Chuva e Cantoria Na Aldeia Dos Mortos”, de João Salaviza şi Renée Nader Messora

Premiul pentru regie – Sergei Losnitza, pentru filmul „Donbass” (coproducţie Ucraina, Germania, Olanda, Franţa şi România)

Premiul pentru interpretare – Victor Polster, pentru rolul din „Girl”, de Lukas Dhont

Premiul pentru scenariu – „Sofia”, de Meryem Benm’Barek

Cinéfondation:

Premiul I – „El verano del león eléctrico”, de Diego Céspedes (Universitatea din Chile)

Premiul al II-lea – „Kalendar”, de Igor Poplauhin (Rusia), şi „Dong Wu Ziong Meng”, de Shen Di (China)

Premiul al III-lea – „Inanimate”, de Lucia Bulgheroni (NFTS, Marea Britanie)

Premiile criticii internaţionale – FIPRESCI:

„Buh-Ning/ Burning”, de Lee Chang-Dong (Competiţia oficială)

„Girl”, de Lukas Dhont (Un Certain Regard)

„Egy nap/ One Day”, de Zsófia Szilàgyi (Semaine de la critique)

Premiile Juriului Ecumenic:

Marele premiu: „Capernaum”, de Nadine Labaki

Menţiune specială: „BlacKkKlansman”, de Spike Lee

Semaine de la Critique:

Marele Premiu (Grand Prix Nespresso) – „Diamantino”, de Gabriel Abrantes & Daniel Schmidt

Prix Fondation Louis Roederer de la Révélation –  Félix Maritaud pentru „Sauvage”, de  Camille Vidal-Naquet

Premiul Découverte Leica Cine pentru scurtmetraj – „Ektoras Malo: I Teleftea Mera Tis Chronias”, de Jacqueline Lentzou

Prix Fondation Gan à la Diffusion – Diaphana Distribution, distribuitor francez pentru „Monsieur/ Sir”, de Rohena Gera

SACD –  Benedikt Erlingsson şi Ólafur Egill Egilsson, scenarişti ai „Kona Fer Í Strid”

Premiul Canal+ (pentru scurtmetraj) – „Un jour de marriage/ A wedding day”, de Elias Belkeddar

Quinzaine des Réalisateurs:

Premiul Art Cinema – „Climax”, de Gaspar Noé

Premiul SACD – „En Liberté”, de Pierre Salvador

Premiul Europa Cinemas Label – „Troppa Grazia”, de Gianni Zanasi

Premier Prix Illy pentru scurtmetraj – „Skip Day”, de Patrick Bresnan şi Ivete Lucas

Carrosse d’Or – Martin Scorsese

Queer Palm –  „Girl”, de Lukas Dhot

Palm Dog – „Dogman”, de Matteo Garrone

În prima ediţie de după izbucnirea scandalului Weinstein, femeile au fost mai vizibile ca niciodată în siajul mişcării #MeToo. Cu o imagine puternică şi inedită – o adunare pe covorul roşu a 82 de femei din cea de a şaptea artă, în frunte cu preşedinta juriului Cate Blanchett, adevărata vedetă a festivalului, şi regizoarea franceză Agnes Varda – ele au solicitat „egalitate salarială”.

Un alt simbol, Festivalul şi secţiunile sale paralele au fost primele semnatare ale unei carte în favoarea parităţii femei-bărbaţi în festivalurile de cinema.

Şi în cursa pentru Palme d’or sunt angrenate trei femei – este vorba despre franceza Eva Husson, italianca Alice Rohrwacher şi libaneza Nadine Labaki.

Aceasta din urmă, intrată în cursă joi, a produs un şoc cu „Capharnaum”, un film emoţionant despre abandonul în copilărie, plin de energie, în care a jucat tânărul Zain Al Rafeea. Filmul se numără chiar printre favoriţii la Palme d’or, premiu care până acum nu a fost acordat decât o dată unei femei: lui Jane Campion în 1993 pentru „The Piano”.

„O superbă melodramă” potrivit săptămânalului francez Telerama, filmul este „un candidat serios” pentru a călca pe urmele „The Square”, laureat surpriză al Palme d’or în 2017, potrivit site-ului american IndieWire.

Mai multe alte filme pot avea însă pretenţii la palmares la finalul unei competiţii marcate de o prezenţă puternică a Asiei şi a Orientului Mijlociu şi considerată de bună calitate de mulţi critici.

Printre acestea, un al doilea film cu copii – celelalte vedete ale acestei ediţii – a bulversat şi a entuziasmat o parte dintre spectatorii de la festival. Este vorba despre „Shoplifters”, al japonezului Hirokazu Kore-Eda, portretul unei familii care fură din magazine şi care adoptă o fetiţă maltratată care trăia pe străzi.

Însă preferatul unui mare număr de critici este „Burning”, al sud-coreeanului Lee Chang-dong, thriller lent şi sinuos, care a primit joi cea mai bună notă din partea panelului format din zece critici internaţionali al revistei specializate Screen, în faţa lui Kore-Eda.

Italia este şi ea bine situată, cu „Dogman”, de Matteo Garrone, povestea unui expert în toaletare canină jucat de actorul Marcello Fonte, unul dintre favoriţii pentru premiul de interpretare, şi pelicula originală „Happy as Lazzaro”, o fabulă plină de spiritualitate a lui Alice Rohrwacher.

Jean-Luc Godard, care a produs impresii împărţite cu filmul „Livre d’image”, este şi el menţionat de critici printre posibilii favoriţi.

În debutul festivalului, filmul polonez al lui Pawel Pawlikowski „Cold War” – a cărei actriţă principală Joanna Kulig a făcut o bună impresie – şi filmul despre rock al lui Kirill Serebrennikov, „Leto”, au fost şi ele remarcate, într-o ediţie în care doi cineaşti au fost împiedicaţi să participe la festival din motive politice.

Pe lângă Kirill Serebrennikov, arestat la domiciliu, Jafar Panahi nu a putut veni pentru a promova filmul „Three Faces”, portret a trei femei iraniene. Imaginea scaunelor lor goale ovaţionate în Grand Theatre Lumiere, va rămâne în memorie, comentează AFP.

Cu o prezenţă scăzută a filmelor americane – numai două în competiţie, cele ale lui Spike Lee şi David Robert Mitchell – şi cu mai puţine staruri hollywoodiene decât de obicei, festivalul a marcat un punct de cotitură pentru unii, revista Hollywood Reporter mergând până acolo încât să considere situaţia „un declin”.

„Din cauza lipsei starurilor, vizibilă, de pe obişnuitele panouri promoţionale de pe Croazetă, cel mai prestigios festival de cinema din lume a părut foarte diferit în acest an”, a scris revista americană de cinema.

Pe de altă parte, Vanity Fair a scris că această ediţie a Festivalului a fost „un an pivotal”, cu „o energie sporită”.

„Făcând festivalul ceva mai puţin centrat pe SUA decât în ultimul timp, Cannes s-a reafirmat ca prima destinaţie pentru un cinema internaţional curajos şi provocator”, potrivit revistei.