Originile hip-hopului: Aniversarea de 44 de ani a hip-hopului

Originile hip-hopului. Aniversarea de 44 de ani a hip-hopului. Istoria rap-ului isi are originile in NY,la inceputul anilor '70 si in prezent e in continua evolutie paralel cu celelalte elemente ale culturii Hip Hop.Ca si orice alta istorie,aceasta se imparte in mai multe perioade mai importante,stabilite pentru a delimita perioada,artistii si stilul in continua schimbare.

11 aug. 2017, 07:03
Originile hip-hopului: Aniversarea de 44 de ani a hip-hopului

Originile hip-hopului. Aniversarea de 44 de ani a hip-hopului. Originile rap-ului se regăsesc în muzica Africii Occidentale si in musica black din SUA.Vorbind de cultura initiala a rap-ului trebuie sa mentionam rolul important ce l-au avut Griot,un grup de cantareti din Africa,la fel si artisti ca The Last Poets,Jalal Mansur Nuriddin si Gil Scott-Heron nu pot lipsi,dat faptul ca discursurile lor poetice in piesele jazz evoluau continuu in anii ’60.

Rap-ul Old school este considerat primul stil muzical hip hop lansat la block party-urile din NY de la sfarsitul anilor ’70 si inceputul anilor ’80.Aparitia sa a avut loc mai devreme,la inceputul anilor’70 datorita DJ-ilor ca Kool Herc si Grandmaster Flash ce creau melodii potrivite pentru cei ce-si doreau sa-si puie versurile pe beat,MC-ii,rapperii de astazi.Epoca old school ia sfarsit cand albumul „Raising Hell” a celor de la Run DMC obtine un anumit succes ce provoaca inceputul unei noi decade Hip Hop numita „Varsta de aur”(Golden Age).

Inceputul oficial al culturii Hip Hop e declarat la 12 noiembrie 1974.La inceputul anilor ’70 multe statii de radio au inceput sa difuzeze muzica disco,cea ce a provocat o indignare in masa a comunitatii de culoare din SUA ce incepeau sa se obisnuiasca cu muzica ce rasuna la block party, soul,jazz,s.a..Primii DJ ce incepusera sa practice tehnica dub(prelungirea uni beat cu ajutorul mixerului si a platanului secundar cu aceeasi melodie) aveau succes mare.Unul din ei,DJ Kool Herc,din Jamaica,e considerat unul din primii fondatori ai Hip Hop-ului.Cu timpul utlizarea acestei tehnici a dus la crearea scratch-ului si a remix-ului. Concomitent cu dezvoltarea Hip Hop-ului,asa-numitii performeri(MC) au inceput sa-si performeze textele ce le citeau in sintonie cu melodiile create de DJ.Astfel au aparut primii Master of Ceremonies,Emcee.The Herculoids,o trupa formata din Dj Kool Herc,Coce La Rock si Clark Kent,a fost prima trupa rap vestita,dar nu erau unicii,in toata SUA se formau trupe sau grupuri de mC,deseori formate din ex-membri a gang-urilor,ca in cazul de la Universal Zulu Nation,creata de Afrika Bambaataa(la momentul actual Zulu Nation e o enorma organizatie internationala ce promoveaza Hip Hop-ul din punct de vedere social).The Herculoids si alti artisti pionieri initial isi concentrau atentia asupra prezentarii proprii sau a unor oaspeti(o tehnica folosita chiar si in prezent – Shouting Out).Aceste trupe activau pe scena ore la rand,cu putina improvizare si un beat simplu 4/4,fiind insotiti doar de exclamatii folosite in momentele de reorganizare a ideilor(ex.:1-2-3 y’all,to the beat,y’all).

In 1975-76 rap-ul s-a impartit in 2 curente cu atentia concentrata pe 2 diferite aspecte sociale.Pe de o parte era sursa de distractie atat pentru dansatori,cat si pentru amatorii de versuri mai amuzante;printre DJ-ii cu aceste calitati putem nomina pe Pete DJ Jones,Eddie Cheeba,DJ Hollywood si Love Bug Starski.Pe de alta parte rap-ul devenea un mod de exprimare in masa datorita sensului ce incepea sa patrunda in textele MC-ilor,ce cautau instrumentale tot mai complexe,de regula apeland la DJ Afrika Bambaataa, Paul Winley,Grandmaster Flash si Bobby Robinson. Primul pas spre comercializarea Hip Hop-ului a fost facut in 1979 prin inregistrarea celor 2 piese ce sunt considerate si in prezent „Greatest of”:”King Tim III(Personality Jock)” de Fatback Band si „Rapper’s Delight” de Sugarhill Gang.Chiar daca nu au adus un contribut important culturii DJ-ilor,cel putin „Rapper’s Delight” a intrat in Top 40 hit Billboard.Dupa lansarea altor piese ca „The Breaks” de Curtis Blow,”Funk you up” de The Sequence si diverse single ale lui Grandmaster Flash & The Furious Five(„Freedom”,”The message”),rap-ul obtinea un succes tot mai mare pe plan national.In pofida acestui fapt,multi declarau ca acest stil va disparea odata cu popularitatea acelor cateva piese ce l-au adus la nivel comercial.

Odata cu aparitia primelor albume rap la sfarsitul anilor’70,toate elementele importante ale acestui nou curent muzical erau deja stabilite.Nefiind cunoscuta de marele public,aceasta muzica totusi se bucura de o mare popularitate in cadrul comunitatilor de culoare,nu doar in NY,acasa,ci si in alte orase mari din SUA,cum ar fi Los Angeles, Washington,Baltimore,Dallas,Kansas City, Miami, Seattle,St. Louis,New Orleans si Houston.Philadelphia pe atunci era considerata,alaturi de NY,unicul oras capabil sa deie un ajutor fundamental acestei culturi,dupa spusele multor critici muzicali.Cultura Hip Hop in Philadelphia era cunoscuta de prin 1975-76,primul album lansat aici a fost „Rhythm Talk” de Jocko Anderson in 1979.Mai devreme,”NY Times” a declarat orasul drept capitala mondiala a graffity-ului,in 1971,datorita artistilor legendari din Cornbread.Prima solista ce a inregistrat un album rap a fost Lady B.(To the beat,Y’all,1980),ce era DJ la o statie radio din Philadelphia.Mai tarziu,Schooly D a dat contributul sau enorm la crearea gangsta-rap-ului. La inceputul anilor ’80 a inceput diversificarea rap-ului,versurile continand multe metafore,temele abordate erau tot mai multe,textele fiind mai lungi,cereau si instrumentale pe masura,deci odata cu evolutia MC-ilor se dezvolta paralel si Turntablisme-ul.Unii rapperi erau adevarate staruri,chiar si pentru publicul ce cativa ani in urma nu atragea atentia la muzica rap.Kurtis Blow isi face aparitia intr-un spot publicitar la Sprite devenind oficial primul artist Hip Hop ce reprezinta un major comercial.Din aceeasi cauza mai tarziu Kurtis Blow a fost acuzat de tradare a cauzei si abandonarea originii Hip Hop prin vanzarea imaginii sale.(Cred ca de aici a pornit faza cu ….eu sunt unda,tu esti comert,deci tu esti bogat,dar esti de kk,iar eu mor de foame si sunt tare….:-D).

Evolutia Turntablisme-ului a fost dovedita la inceputul anilor ’80 de Grandmaster Flash cu „The adventures on the wheels of steel” ce a fost considerat primul album pe care s-a folosit scratch-ul,inventat in 1977 de Grandwizard Theodore.La fel de important a fost „Planet rock” de Afrika Bambaataa,preferat de b-boy si fly-girls,si „Sucker MC’s”,”Peter Piper” de Run DMC,piesa la care Jam Master Jay a aplicat cutting-ul.In 1982,Grandmaster Flash & The Furious Five au lansat un fel de mesaj rap,intiyulat „The message”,piesa ce a fost primul exemplu de rap cu mesaj social.In 1984,Marley Marl a comis o eroare ce i-a permis mai taziu sa dezvolte noi stiluri ca electro-rap s.a..

Succesiv,MC-ii si-au dezvoltat diferite variante de abordare ritmica si vocala,asumandu-si versuri scurte,deseori cu fundal sexual sau jignitor,tentand de a se evidentia si concomitent,de a distra publicul.Aceste prime versuri amintesc de Dozens,o trupa afroamericana mai veche. In anii ’70 breakdance-ul evolua la block party,unde asa-numitii b-boys si fly-girls dansau in fata publicului,fiecare grup incercand sa inventeze noi figuri si stiluri de dans.Un exemplu concret al acestei perioade este filmul documentar „Beat Street”.