ANAF impune noi obligații românilor care obțin venituri din chirii. Măsurile pe care vor trebui să le respecte

ANAF impune noi obligații românilor care obțin venituri din chirii în 2025. Aceștia trebuie să cunoască și să își îndeplinească obligațiile față de Fisc.
Irina Dumitrescu
22 apr. 2025, 07:33
ANAF impune noi obligații românilor care obțin venituri din chirii. Măsurile pe care vor trebui să le respecte
ANAF impune noi obligații românilor care obțin venituri din chirii. Măsurile pe care vor trebui să le respecte

ANAF îi obligă pe proprietarii din România care închiriază locuințe sau alte bunuri să respecte reguli stricte privind declararea contractelor și plata impozitelor, fie că închiriază către persoane fizice sau firme.

ANAF impune noi obligații românilor care obțin venituri chirii în 2025

Contribuabilii care obțin venituri din închirierea bunurilor personale vor trebui să respecte reguli stricte privind declararea contractelor, cât și plata impozitelor aferente.

Chiar dacă este vorba despre persoane fizice sau juridice, legislația prevede obligații clare pentru înregistrarea și impozitarea veniturilor care sunt obținute din chirii.

Citește și : Anunț important pentru români. Documentele care trebuie depuse la ANAF până pe 15 aprilie

Conform legislației în vigoare, contractele de închiriere încheiate între părți, precum și orice modificare a acestora, va trebui declarată la organul fiscal competent. Termenul de declarare este de maximum 30 de zile de la semnarea contractului sau de la data intervenției modificării.

Dacă bunul este deținut în coproprietate, va trebui să fie menționat în contract cine dintre coproprietari va fi responsabil de depunerea declarației la ANAF.

Venitul brut anual obținut din cedarea folosinței bunurilor reprezintă totalitatea sumelor încasate conform contractului de închiriere, indiferent de momentul plății chiriei. Dacă suma încasată este exprimată într-o valută străină, venitul brut anual se calculează pe baza cursului mediu anual comunicat de Banca Națională a României pentru anul respectiv.

La acest venit brut se adaugă, dacă este cazul, valoarea cheltuielilor care ar trebui suportate de proprietar, dar care sunt plătite efectiv de chiriaș.

Impozitul pe venit din chirii pentru persoane fizice și persoane juridice

Persoanele juridice au obligația de a reține la sursă impozitul pe venit de 10%, aplicat asupra venitului net rezultat după deducerea cotei forfetare de 20%.

Citește și : Firmele care înlocuiesc contractele de muncă individuale cu colaborări, vizate de ANAF. Amenzile pot ajunge până la 200.000 de lei

Impozitul reținut trebuie virat la bugetul de stat până pe data de 25 a lunii următoare celei în care a fost efectuată plata chiriei.

În acest caz, contribuabilii nu mai depun Declarația Unică și nu trebuie să țină Registrul de evidență fiscală

Alte obligații fiscale și administrative

Declarația Unică este obligatorie pentru persoanele fizice care închiriază către alte persoane fizice și trebuie depusă până la termenul stabilit prin lege.

În cazul chiriei exprimate în valută, suma se convertește la cursul mediu anual al BNR pentru anul respectiv.

Proprietarii nu au obligația ținerii evidenței contabile și nu trebuie să întocmească registre speciale pentru aceste venituri.

DailyBusiness
Siegfried Mureșan avertizează că blocajul politic din România riscă să aducă extrema dreaptă la putere
Spynews
Ella, fiica Andreei Bălan, a împlinit 10 ani! Mesajul plin de emoție transmis de artistă
Fanatik.ro
Cum a trăit Laurențiu Reghecampf revenirea pe banca FCSB! A băut patru sticle de apă într-o repriză și a rezistat doar 40 de secunde pe bancă
Capital.ro
CASS la pensie, între lege și contestarea în instanță. Ce opțiuni au pensionarii pentru a recupera banii
Playtech.ro
Cinci lucruri pe care să nu le faci niciodată în aeroport. Obiceiurile pasagerilor care îi enervează pe piloți și însoțitorii de bord
Adevarul
De ce evită Nicușor Dan să-l desemneze pe Sorin Grindeanu premier. Explicaţiile unui expert în economie mondială
wowbiz.ro
Vlad Bălțățeanu, audiat în cazul crimei Valentinei, tânăra găsită în valiză. Avocatul Adrian Cuculis: „S-a prevalat de dreptul la tăcere”. Ce spune unchiul suspectului: „El a omorât-o”
Economica.net
Un nou model Dacia. Va fi electric şi nu e Spring
kanald.ro
Karina, o cântăreață și fostă concurentă la o emisiune TV, s-a stins din viață în urma unei boli necruțătoare: „Era un suflet frumos, talentat și cu adevărat minunat”
iamsport.ro
Giani Kiriță l-a surprins pe Gică Hagi: ”N-am crezut că poți face asta!”
MediaFlux
Bani în plus pentru pensionari. Ajutorul va fi dat în luna decembrie
stirilekanald.ro
Tren lovit de o dronă rusească, la granița cu Polonia. Oficialii străini trecuseră prin zonă cu doar câteva minute înainte