Românii care trebuie să depună urgent declaraţia la ANAF. Dacă depăşesc termenul, riscă amenzi de până la 5.000 de lei

Românii care desfășoară activități economice prin intermediul firmelor trebuie să fie atenți la obligațiile fiscale pentru anul 2025. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat că toți contribuabilii mici vor fi obligați să depună Declarația informativă SAF-T (D406) începând cu data de 1 ianuarie 2025. Această măsură vine cu o perioadă de grație de șase luni, dar nerespectarea termenelor poate atrage amenzi considerabile, de până la 5.000 de lei.
Mircea Filipescu
16 ian. 2025, 16:44
Românii care trebuie să depună urgent declaraţia la ANAF. Dacă depăşesc termenul, riscă amenzi de până la 5.000 de lei

Fișierul standard de control fiscal (SAF-T) reprezintă o metodă electronică standardizată prin care firmele transmit informații financiar-contabile către ANAF. Acest instrument a fost introdus pentru a simplifica și eficientiza procesele de raportare fiscală.

Obligațiile pentru contribuabili mici în 2025

De la 1 ianuarie 2025, contribuabilii mici trebuie să depună Declarația SAF-T D406 conform următoarelor reguli:

Lunar – pentru contribuabilii cu perioadă fiscală lunară pentru TVA.

Trimestrial – pentru cei cu perioadă fiscală trimestrială sau anuală pentru TVA.

Termen limită – ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.

Perioada de grație de șase luni din 2025 permite contribuabililor să transmită declarațiile aferente intervalului ianuarie-iunie fără să fie penalizați, dar aceste raportări trebuie totuși să fie realizate până la finalul perioadei de grație, potrivit Newsweek.

Termenele până la care trebuie depuse declaraţiile la ANAF

Declarația pentru decembrie 2024 trebuie depusă până la 31 ianuarie 2025.

Raportarea pentru trimestrul IV 2024 (octombrie-decembrie) trebuie și ea transmisă până la această dată.

Sancțiuni

După expirarea perioadei de grație, contribuabilii care nu respectă termenele de depunere a Declarației 406 riscă amenzi cuprinse între 1.000 și 5.000 de lei.

Cine trebuie să depună SAF-T?

Toate firmele din România, indiferent dacă sunt plătitoare sau neplătitoare de TVA, trebuie să depună SAF-T, conform unui calendar etapizat:

Contribuabili mari – din 1 ianuarie 2022.

Contribuabili mijlocii – din 1 ianuarie 2023.

Contribuabili mici – din 1 ianuarie 2025.

Excepţii de la depunerea SAF-T

Conform Ordinului ANAF 1.783/2021, următoarele categorii nu au obligația de a depune Declarația D406:

Persoane fizice autorizate (PFA), întreprinderi individuale (II) și familiale (IF).

Persoane fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL).

Asociații familiale (ASF).

Societăți profesionale de avocați cu răspundere limitată (SPAR) și cabinete individuale de avocat.

Societăți profesionale notariale și birouri individuale notariale.

Cabinete medicale individuale (CMI).

Societăți profesionale de practicieni în insolvență (SPI).

Întreprinderi profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL).

Instituții publice (PUB).

Autorități administrative.

Persoane juridice care utilizează informații clasificate sau dețin documente clasificate care impun măsuri speciale de securitate.

Citeşte şi: Decizie de ultimă oră la Guvern. Sunt vizaţi toţi angajaţii din România

DailyBusiness
Siegfried Mureșan avertizează că blocajul politic din România riscă să aducă extrema dreaptă la putere
Spynews
Ella, fiica Andreei Bălan, a împlinit 10 ani! Mesajul plin de emoție transmis de artistă
Fanatik.ro
Antrenorul-agresor din Vaslui, pedeapsă uriașă! Ce va fi nevoit să facă pentru a reveni în fotbal. Update
Capital.ro
Zeci de mii de pensionari vor primi un sprijin financiar de 250 de lei. Cererile se depun până pe 6 noiembrie
Playtech.ro
Traficul de coșmar care a ținut aproape două săptămâni. Unii șoferi au petrecut cinci zile în coloană
Adevarul
„Școala e la 900 de metri, dar elevii sunt aduși cu mașina”. Revolta bucureștenilor supărați pe părinții care blochează traficul
wowbiz.ro
Vlad Bălțățeanu, audiat în cazul crimei Valentinei, tânăra găsită în valiză. Avocatul Adrian Cuculis: „S-a prevalat de dreptul la tăcere”. Ce spune unchiul suspectului: „El a omorât-o”
Economica.net
Un nou model Dacia. Va fi electric şi nu e Spring
kanald.ro
Karina, o cântăreață și fostă concurentă la o emisiune TV, s-a stins din viață în urma unei boli necruțătoare: „Era un suflet frumos, talentat și cu adevărat minunat”
iamsport.ro
Breaking News! Ion Țiriac a făcut o mutare de răsunet în România
MediaFlux
Ce înseamnă simbolurile I, II și floarea de pe sertarul mașinii de spălat
stirilekanald.ro
Tren lovit de o dronă rusească, la granița cu Polonia. Oficialii străini trecuseră prin zonă cu doar câteva minute înainte