Concluziile şocante ale unui nou studiu: consumul de apă potabilă poate creşte riscul de cancer

Un consum mai mare al unui contaminant "comun" din apa potabilă ar putea să vă facă de trei ori mai probabil să dezvoltați o tumoare agresivă la prostată, potrivit unei noi cercetări.
Filip Stan
10 mart. 2023, 20:12
Concluziile şocante ale unui nou studiu: consumul de apă potabilă poate creşte riscul de cancer

Cercetările sugerează din ce în ce mai mult că riscul de cancer este modificabil. În timp ce vinovații evidenți care pot deschide calea dăunătoare către această afecțiune mortală includ fumatul și alcoolul, o nouă cercetare propune în mod surprinzător că și apa potabilă ar putea fi de vină.

Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor afirmă că ”a bea suficientă apă în fiecare zi este important pentru sănătatea dumneavoastră”. Dar studiul, publicat în revista Environmental Health Perspectives, a constatat că ingestia de nitrați pe parcursul vieții adulte a unei persoane prin consumul de apă potabilă de la robinet și îmbuteliată ar putea fi un factor de risc pentru cancerul de prostată. Din fericire, o dietă sănătoasă ar putea oferi o mână de ajutor.

Ce compuşi nocivi conţine apa potabilă

Scopul studiului condus de Institutul pentru Sănătate Globală din Barcelona (ISGlobal) a fost de a evalua dacă există o legătură între ingestia de nitrați și trihalometani (THM) din apă și riscul de cancer de prostată, potrivit DC Medical.

Nitrații și THM-urile sunt doi dintre cei mai comuni contaminanți din apa potabilă. Nitrații provin adesea din îngrășăminte agricole și din gunoiul de grajd provenit din creșterea intensivă a animalelor, fiind spălați în acvifere și râuri prin intermediul precipitațiilor.

În plus, THM-urile sunt produse secundare ale dezinfecției apei – compuși chimici care se formează după ce apa potabilă este dezinfectată, de obicei cu clor.

În timp ce în cazul nitraților singura cale de pătrundere este ingestia, THM-urile pot fi, de asemenea, inhalate și absorbite prin piele în timp ce se face duș, se înoată în piscine sau se spală vasele, arată Express.

Expunerea pe termen lung la THM-uri a fost asociată anterior cu un risc crescut de cancer de vezică urinară, dar dovezile au rămas foarte limitate.

Acest studiu a evaluat posibila legătură analizând 697 de bărbați cu cancer de prostată în spitale spaniole între 2008 și 2013, inclusiv 97 de tumori agresive.

Citeşte şi: Alertă medicală în Europa! Două bacterii extrem de periculoase nu mai răspund la antibioticele utilizate până acum

Echipa de cercetători a inclus, de asemenea, un grup de control format din 927 de bărbați cu vârste cuprinse între 38 și 85 de ani care nu fuseseră diagnosticați cu cancer la momentul studiului.

Cercetătorii au estimat expunerea medie la aceste substanțe chimice pe baza locului în care au locuit participanții și a tipului de apă pe care au băut-o de-a lungul vieții lor.

Îngrijorător este faptul că rezultatele au arătat că, cu cât consumul de nitrați era mai mare, cu atât mai mare era asocierea cu cancerul de prostată.

Participanții cu o ingestie mai mare de nitrați din apă, care a fost marcată ca fiind o medie de peste 14 mg pe zi de-a lungul vieții, au fost de 1,6 ori mai predispuși să dezvolte un cancer de prostată de grad scăzut sau mediu și de aproape trei ori mai predispuși să dezvolte o tumoare de prostată agresivă.

”Riscurile asociate cu ingestia de nitrați din apă sunt deja observate la persoanele care consumă apă cu niveluri de nitrați sub nivelul maxim permis de directivele europene, care este de 50 mg de nitrați pe litru de apă. Deși aceste rezultate evidențiază o corelație între apă și cancerul de prostată, ele nu dovedesc o cauză.

A fi expus la nitrați prin intermediul apei potabile nu înseamnă că veți dezvolta cancer de prostată”, a declarat Donat-Vargas, autorul principal al studiului.

În plus, autorii studiului au precizat că această cercetare oferă doar primele dovezi ale asocierii, care vor trebui confirmate prin cercetări ulterioare.

Citeşte şi: Leguma care absoarbe tot zahărul din corp! Reduce greutatea și crește vitalitatea

DailyBusiness
Scandal în Parlament pe legea integrității. USR, PSD și PNL și-au aruncat acuzații dure în plen
Spynews
Meteorologii ANM au anunțat cum va fi vremea la început de toamnă. La ce temperaturi să ne așteptăm
Fanatik.ro
Anunț de ultimă oră despre transferul lui Arnold Garita la FCSB. „Actele s-au semnat!”. Exclusiv
Capital.ro
Conducerea Romsilva, convocată de urgență la Ministerul Mediului. Contracte de peste 28 de milioane de lei, atribuite fără publicare
Playtech.ro
De ce produsele par mai ieftine când prețul se termină în 99. Trucul vechi de peste un secol care încă funcționează
Adevarul
O escortă din Rusia este acuzată că ar fi provocat atentatul din Sevastopol, care a dus la moartea comandantului trădător ucrainean
wowbiz.ro
„Am intrat în metastază” Alina Pușcău, anunț cutremurător înainte să intre în operație! Vedeta a transmis un mesaj emoționant fanilor
Economica.net
Un nou model Dacia. Va fi electric şi nu e Spring
kanald.ro
Un incident cumplit a avut loc în apropierea Capitalei. O mașină a fost strivită între două camioane
iamsport.ro
Scouterii vin la derby-ul Rapid - Dinamo! Grameni, pe radarul unei echipe din Europa League. Există interes și pentru Alex Dobre
MediaFlux
Weekendul 15-16 august este influențat de ecourile Eclipsei de Soare în Leu. Ce se întâmplă cu zodiile de foc
stirilekanald.ro
UPDATE Zi decisivă pentru Călin Georgescu! Fostul candidat la prezidențiale află dacă va fi judecat pentru tentativă de lovitură de stat