Trei porţii de peşte pe săptămână reduc riscul de cancer colorectal (studiu)

Consumul a trei sau mai multe porţii de peşte pe săptămână reduce riscul dezvoltării cancerului colorectal, sugerează un studiu preluat marţi de Press Association.
Ionela Marcu
23 iul. 2019, 17:14
Trei porţii de peşte pe săptămână reduc riscul de cancer colorectal (studiu)

Persoanele care consumă peşte cu regularitate prezintă un risc de a dezvolta cancer colorectal cu 12% mai mic decât cei care consumă mai puţin de o porţie pe săptămână, susţin experţii.

Concluziile studiului se referă la toate tipurile de peşte, iar persoanele care consumă doar porţii mici de peşte gras pot de asemenea să minimalizeze riscul de cancer colorectal cu 10%.

Studiul, realizat de o echipă din care au făcut parte şi experţi de la Universitatea Oxford şi Agenţia Internaţională pentru Cercetare în domeniul Cancerului (IARC), a fost publicat în revista Clinical Gastroenterology and Hepatology.

Cercetarea a fost finanţată de World Cancer Research Fund (WCRF) şi vizează intensificarea recomandărilor referitoare la consumul de peşte în rândul populaţiei.

În cadrul studiului, cercetătorii au examinat obiceiurile alimentare a 476.160 de persoane cu ajutorul unor chestionare referitoare la frecvenţa cu care consumă anumite alimente.

Întrebările au inclus detalii despre cantitatea de peşte consumată – inclusiv tipul de peşte consumat – alb, uleios, gras sau slab.

Pe perioada monitorizată în studiu, de 14,9 ani, 6.291 de persoane au dezvoltat cancer colorectal.

Potrivit rezultatelor cercetării, consumul oricărui tip de peşte într-o cantitate de 359,1 grame pe săptămână a dus la o scădere a riscului de cancer colorectal cu 12%, în comparaţie cu consumul unei cantităţi de peşte mai mici de 63,49 grame pe săptămână.

În plus, persoanele care au consumat doar 123,9 grame de peşte gras pe săptămână precum somonul şi sardinele au prezentat un risc cu 10% mai mic de a dezvolta cancer colorectal.

O porţie obişnuită de peşte are circa 100 de grame.

„Consumul de peşte pare să reducă riscul de cancer colorectal şi ar trebui încurajat ca parte dintr-o dietă sănătoasă”, au concluzionat cercetătorii.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, peştele gras şi peştele uleios sunt o sursă extrem de bogată de acizi graşi polinesaturaţi cu catena lungă n-3 (n-3 LC-PUFA), despre care se crede că ar avea efecte protectoare asupra organismului, prevenind procesele inflamatorii.

Peştele slab conţine de asemenea acizi graşi similari.

„Potrivit cercetării noastre, consumul de peşte pare să reducă riscul de cancer colorectal şi ar trebui încurajat ca parte dintr-o dietă sănătoasă”, a spus Marc Gunter, cercetător principal în cadrul IARC.

„Un punct slab al studiului este acela că datele privind alimentaţia colectate de la participanţi nu au inclus informaţii despre administrarea suplimentelor de ulei de peşte”.

”Aceste suplimente cu untură de peşte necuantificate ar putea de asemenea avea un efect asupra cancerului colorectal, fiind necesare studii suplimentare pentru a vedea dacă peştele sau uleiul de peşte influenţează riscul de cancer colorectal”.

Consumul fructelor de mare nu pare să aibă niciun efect asupra riscului de cancer colorectal.

„Acest studiu amplu este o dovadă ştiinţifică în plus care sugerează că peştele ar putea reduce riscul cancerului colorectal”, a precizat Anna Diaz Font, directoarea de finanţare în domeniul cercetării în cadrul WCRF.

„Motivele biologice pentru care consumul de peşte poate scădea riscul de cancer nu sunt pe deplin înţelese, dar una dintre teorii include acizii graşi specifici precum omega-3, care se găsesc aproape în mod exclusiv în peşte, având un efect protector prin intermediul proprietăţilor antiinflamatoare”.

Cancerul colorectal este a patra cea mai răspândită formă de cancer în Regatul Unit şi are a doua cea mai mare rată de mortalitate dintre toate cancerele.

În 2015, în Marea Britanie au fost diagnosticate 43.178 de cazuri de cancer colorectal.

Experţii sunt de părere că 40% dintre toate tipurile de cancer sunt cauzate de un stil de viaţă nesănătos.

Cercetări anterioare realizate de WCRF au descoperit doar dovezi limitate referitor la legătura dintre consumul de peşte şi un risc mai redus de cancer colorectal.

DailyBusiness
Mihai Daniel Dragu, expert in drone, vine cu o ipoteză șocantă. Drona care a explodat în portul Constanța a fost permanent în controlul ucrainenilor
Spynews
Fostă concurentă de la Mireasa, mamă pentru a doua oară. Ce nume a ales pentru fiica ei
Fanatik.ro
Cât costă să devii acționar la Universitatea Craiova! Condiția lui Mihai Rotaru pentru viitorii investitori
Capital.ro
Rata ocupării forței de muncă în creștere, piața muncii în ușoară scădere în primul trimestru 
Playtech.ro
Care este principala sursă de venit a lui Eugen Tomac. Salariul pe care îl încasează premierul desemnat
Adevarul
Pîslaru: 40% dintre români la vârsta activă nu lucrează - și cel mai greu abia urmează, când se pensionează decrețeii
wowbiz.ro
Ultimele imagini cu saxofonistul Memiș Selciuc în viață! Ce a apucat să spună înainte să se prăbușească: „Cine știe când…”
Economica.net
Un nou model Dacia. Va fi electric şi nu e Spring
kanald.ro
Carnagiu pe autostrada M1 din Ungaria. Opt persoane și-au pierdut viața după ce un șofer ar fi adormit la volan, iar un microbuz s-a lovit de un convoi
iamsport.ro
Andrei Nicolescu, scandal uriaș cu Decebal Rădulescu și Vali Moraru în direct: ”Aveți informația de la un șpriț cu cineva!” / ”Azi mi-ați dovedit că mințiți”
MediaFlux
Facturile la gaze și energie, mai mari. Cât se plătește lunar
stirilekanald.ro
VIDEO PNL a decis să nu susțină guvernul Tomac. Ilie Bolojan: „Nu are puterea să continue reformele necesare”
Cupa Mondială 2026 – program, favorite, noutăți