Cine trebuie să plătească taxa de lux în 2024. Cum şi ce anume se declară în astfel de situaţii

Taxa pe lux, cunoscută și sub numele de impozit special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, este una dintre modificările fiscale introduse în România la finalul anului 2023 și aplicabile din ianuarie 2024. Potrivit analiștilor Ernst&Young România, această taxă vizează în principal proprietarii de locuințe și mașini scumpe.
Filip Stan
01 mart. 2024, 21:27
Cine trebuie să plătească taxa de lux în 2024. Cum şi ce anume se declară în astfel de situaţii
Cine trebuie să plătească taxa de lux în 2024. Cum şi ce anume se declară în astfel de situaţii

Cine trebuie să plătească taxa de lux în 2024. Potrivit analiștilor Ernst&Young România, citaţi de Digi24, taxa vizează persoanele fizice care dețin clădiri rezidențiale cu o valoare estimată mai mare de 2.500.000 lei și autoturisme înmatriculate în România, a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei sunt afectate de această taxă.

Impozitul special pentru locuințe se calculează prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea proprietății și plafonul neimpozabil de 500.000 euro. În cazul autoturismelor, se aplică aceeași cotă asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul neimpozabil de 75.000 euro.

Contribuabilii sunt obligați să calculeze, să declare și să plătească impozitul special până la data de 30 aprilie pentru imobile și până la 31 decembrie pentru autoturisme. Este important de menționat că impozitul pentru autoturisme se datorează doar pentru o perioadă de cinci ani de la predarea-primirea mașinii.

Citeşte şi: Ce se întâmplă dacă primești și nu declari la ANAF o moştenire în bani. Taxa de succesiune 2024

Cu toate acestea, în ceea ce privește declararea și platirea impozitului pentru imobilele deținute în coproprietate, există unele neclarități. În lipsa unor instrucțiuni clare din partea autorității fiscale, nu se știe dacă este suficientă depunerea declarației de către un singur coproprietar sau dacă fiecare coproprietar trebuie să declare impozitul pentru cota sa de proprietate.

Această taxă pe lux nu este o noutate în Europa, fiind deja aplicată cu succes în țări precum Franța, Danemarca și Moldova. Totuși, există și state care nu au implementat până în prezent o astfel de taxă, iar altele au ales să o elimine în trecut, cum ar fi Luxemburgul și Suedia.

Citeşte şi: Lovitură devastatoare pentru o categorie de pensionari. Cu cât le vor fi taxate pensiile

DailyBusiness
Siegfried Mureșan avertizează că blocajul politic din România riscă să aducă extrema dreaptă la putere
Spynews
Cum arată mormântul lui Gheorghe Moldovan. Antrenorul care s-a împușcat a fost condus pe ultimul drum
Fanatik.ro
Noi emoții pentru Gică Hagi înainte de meciul cu Suedia? Ce s-a întâmplat cu un jucător în startul antrenamentului. Foto + Video
Capital.ro
Creșterea pensiilor de la 1 ianuarie 2027. Apar noi scenarii pentru seniori
Playtech.ro
Cât costă să pregătești mașina pentru iarnă în 2026. Anvelope, antigel, baterie și lichid de parbriz
Adevarul
De ce agențiilor de rating nu le pasă dacă avem guvern nou: „Verdictul lor nu e suficient”. Explicațiile unui economist de top
wowbiz.ro
EXCLUSIV | Cristina Dorobanţu, vedeta Ştirilor Kanal D, s-a căsătorit şi va deveni mămică: „Este ca un vis frumos pentru mine”
Economica.net
Un nou model Dacia. Va fi electric şi nu e Spring
kanald.ro
Incident feroviar cu patru victime în Galați! O fetiță de 12 ani și-a pierdut și ea viața
iamsport.ro
”Balaci, Dobrin sau Hagi?” Legenda Stelei a surprins: ”Ați uitat de el. A fost un jucător enorm!”
MediaFlux
Schimbarea momentului privind bancomatele din România. Băncile, obligate să elibereze la bancomat și pentru clienții altor bănci sume personalizate
stirilekanald.ro
Tren lovit de o dronă rusească, la granița cu Polonia. Oficialii străini trecuseră prin zonă cu doar câteva minute înainte