În după-amiaza de marţi, fondatorul şi directorul muzeului, Antonio Manfredi, a dat foc unui tablou pictat de artista franceză Séverine Bourguignon, care şi-a dat în prealabil acordul şi a urmărit incendierea operei sale, în direct, pe Skype.
„Miile de opere de artă pe care le expunem sunt oricum promise distrugerii din cauza indiferenţei guvernului”, a declarat Manfredi.
Antonio Manfredi intenţionează să ardă trei astfel de opere de artă în fiecare săptămână, în cadrul unei iniţiative ce a fost denumită „Art war” (Războiul artei, n.r.).
Acest director de muzeu, exasperat de ameninţările mafiei şi de lipsa de iniţiativă a guvernului în ceea ce priveşte protejarea patrimoniului italian, s-a evidenţiat deja în 2011, când i-a trimis o scrisoare cancelarului german Angela Merkel în care i-a cerut azil.
„Germania este una dintre puţinele ţări care nu au tăiat bugetul culturii. Această ţară alocă mulţi bani cercetării, nu ca aici”, a declarat Manfredi. Pentru a-şi evidenţia şi mai mult iniţiativa, directorul a postat un drapel german în faţa muzeului.
„Dacă guvernul lasă Pompeiul să se prăbuşească, ce speranţă poate avea muzeul meu?”, a adăugat Manfredi, după o serie de prăbuşiri înregistrate în celebrul oraş antic din apropiere de Napoli.
Deşi nu a primit niciun răspuns de la Angela Merkel, celebrul centru de artă Tacheles din Berlin i-a oferit „azil artistic” în mai 2011 şi posibilitatea de a expune în clădirea sa opere de artă consacrate mafiei şi infiltrării ei în societate.
Sectorul culturii este unul dintre cele mai afectate de planurile de austeritate anunţate în Italia.
Ministerul Culturii a anunţat recent plasarea sub tutelă a celebrului Maxxi, muzeul de artă contemporană din Roma, din cauza datoriilor acestuia. Subvenţiile acordate acestui muzeu au fost reduse cu 43% faţă de 2010, anul inaugurării sale.
Statul italian alocă doar 0,21% din bugetul său Ministerului Culturii, în condiţiile în care Italia adăposteşte jumătate din obiectivele incluse în patrimoniul cultural mondial.