Lavinia Coţofană, consilier al ministrului Victor Costache critică modificările făcute de acesta: „Este conflict de interese”

Lavinia Coţofană, fostul consilier al ministrului Victor Costache a venit cu informaţii despre scandalul în care este implicat ministrul Sănătăţii. Într-o anchetă realizată de Libertatea, aceasta a decis să vorbească deoarece a vrut „să confirme veridicitatea acelor schimbări solicitate de Victor Costache, având în vedere și susținerea publică a premierului Ludovic Orban”.

RomaniaTV.net
31 ian. 2020, 09:05

„Mailurile mi-au fost adresate mie și lui Andrei Baciu, în prezent secretar de stat în Ministerul Sănătății”, a continuat aceasta.

Lavinia Coțofană a precizat că mailul conține „anumite ordine date de anterioara conducere. Până atunci existau niște ordine, pe acele ordine domnul ministru a făcut niște modificări. Iar fiecare dintre noi vedem ce modificări a făcut fiecare”.

Întrebată de jurnalista Adriana Nedelea dacă l-a avertizat pe Victor Costache de modificările pe care le face, Lavinia Coțofană a afirmat că da, precizând că „rolul meu în echipă era să-l ajut să facă totul legal”, dar și că i-a atras atenția că este vorba „în mod evident de conflict de interese”.

Citeşte şi: Victor Costache, declaraţii în urma scandalului: „Pot salva vieţi, când nu sunt la minister”

„I-am spus că în mod evident este conflict de interese, nu poți să dai ordine care te aruncă direct în conflict. În forma din ordinul de ministru nu se mai regăsesc spitalele private, că probabil s-asperiat, dar în anexe se regăsesc prevederi care sunt pentru spitalele private. Anexa nr. 1 și anexa nr. 3 – se face referire la alte unități decât cele din subordinea ministerului și a autorităților locale. Lăsând această prevedere în anexă, eu cred că suntem cu toții aproape convinși că spitalele private sunt trecute acolo”, a declarat Lavinia Coțofană, referindu-se la ordinul de ministru prin care Victor Costache a încercat să introducă spitalele private în axele prioritate, inclusiv Polisano, clinica la care acesta lucrează.

Ministrul Costache și secretarul de stat Moldovan lucrează în spitale private. Reglementările lor ajută aceste spitale, care au primit acces nerestricționat la programele naționale de sănătate, programe în valoare de 1,3 miliarde de euro pe an.

Citeşte şi: Victor Costache, ministrul Sănătăţii: În loc să mă duc la schi, fac operaţii. ANI şi-a dat acordul pentru a opera la clinici private

Ei au negat că fac ceva în folosul angajatorilor și, de aceea, unul dintre oamenii din Ministerul Sănătății a hotărât să povestească tot ce știe.

Ministrul Sănătății a reacționat după ce ziarul Libertatea a dezvăluit că ministrul Sănătății, Victor Costache, este plătit de o clinică privată, în timp ce ia decizii care favorizează finanțarea spitalelor private. În luna noiembrie a anului trecut, ministrul Costache a introdus trei clinici private, printre care și cea unde are contract, în modificarea unor ordine de ministru care stabileau finanțarea pe bani publici a mai multor programe.

Citeşte şi:

„Referitor la informațiile prezentate de jurnaliștii de la Libertatea, prin care sunt acuzat că deși am jurat credință poporului român, am semnat un angajament de fidelitate față de un angajator privat, reamintesc că am depus și jurământul lui Hipocrat față de pacienții români.

Ca ministru am făcut toate demersurile legale pentru a mă convinge că în timpul meu liber pot profesa. Nu e un moft, ci o necesitate. Pot salva vieți, când nu sunt la minister. Fac acest lucru din pasiune, rupând din timpul alocat familiei mele. Și credeți-mă, e greu să aleg: să merg în sala de operații sau să stau alături de copiii mei. La Spitalul Polisano, așa cum am spus aseară la B1 TV, operațiile sunt pro bono, dar legea m-a obligat să semnez un contract de muncă. Jurnaliștii l-au prezentat, dar precizez că aveam nevoie de acest contract ca să profesez LEGAL în weekend, ca medic primar. Altfel, ar fi însemnat să fac operații în afara Legii.

Citeşte şi: Modificările referitoare la liberalizarea programelor naţionale de sănătate, dezbătute prin procedură parlamentară obişnuită

Pentru a evita orice discuție, înainte de a prelua mandatul de ministru, am făcut demersuri la cea mai înaltă instituție a statului, abilitată în acest domeniu, Agenția Națională pentru Integritate. Vă citez din documentul primit de la ANI: „din cele expuse de dumneavoastră și din interpretarea sistematică a prevederilor legale incidente, opinăm că funcția de membru în cadrul Guvernului simultan cu desfășurarea de activități medicale în baza unui contract individual de muncă, nu este de natură a genera o situație de incompatibilitatea din perspectiva legii 161/2003 cu modificările și completările ulterioare”.

Așadar, nu văd unde am greșit și ce anume mi se impută în faptul că mi-am propus să operez în continuare. Mi cere să-mi încetez activitatea de chirurg?! Puteam să fac un contract de voluntariat, dar legea nu permite spitalelor private să facă astfel de contracte cu medicii. Contractul meu este pe o sumă minimă, pentru un chirurg cu specializarea și calificările mele, fiind încadrat pe grilă ca medic primar. Operațiile în sine, care în mod normal se plătesc, am ales să nu fie remunerate în cazul meu. Nu am ascuns niciodată acestă situație și am prezentat public faptul că operez în weekend, încă din data de 24 noiembrie 2019.

Citeşte şi: Ministrul Sănătăţii, despre faptul că operează: În timpul liber şi ANI mi-a permis acest lucru

În mod indubitabil, jurnaliștii au datoria de a prezenta opiniei publice informații de interes public, inclusiv despre mine. Dar, consider că un act jurnalistic trebuie să se bazeze pe acte și fapte, prezentate pe cât posibil imparțial și responsabil, nu pe concluzii prestabilite și elemente însăilate doar pentru a confirma respective concluzii deja trase.

Sunt un om onest, care nu are nimic de ascuns și care muncește cu pasiune pentru a-și face treaba bine, iar activitatea mea sper că o dovedește oricui este de bună-credință. Din acest motiv, nu voi accepta ca cineva să prezume în privința mea acțiuni sau intenții reprobabile doar pentru că un act de reformă în sistemul de sănătate deranjează anumite interese nedeclarate. Îi invit pe toți cei care doresc să contribuie la dezbaterea legată de sistemul de sănătate să o facă în mod deschis, asumat, cu argumente pe fond, ținând cont de un principiu esențial: în activitatea medicală pacientul este singura prioritate!”, a scrris Victor Costache pe Facebook.