Nu numai cafeaua, ci şi laptele praf este periculos. Acrilamida cancerigenă este în multe alimente

În afară de cafeaua instant, destul de multe produse alimentare şi mai ales cele procesate conţin acrilamida. Între acestea se numără şi laptele praf. Directorul Institutului de Cercetări Alimentare, Gheorghe Mencinicopschi ne învaţă cum să evităm pe cât posibil alimentele ce ne pot provoca, în timp, cancer sau alte tulburări, atât fizice, cât şi psihice.
Romania TV
23 apr. 2012, 11:21
Nu numai cafeaua, ci şi laptele praf este periculos. Acrilamida cancerigenă este în multe alimente

Nu trebuie să renunţăm la cafea, pentru că este vorba despre diverse alte alimente pe care le consumăm în fiecare zi, de la seminţele prăjite, până la covrigi, biscuiţi, pâine, diferite prăjituri,  torturi, chiar şi cafeaua preparată, nu numai cea instant, chipsuri, crackers şi multe altele, care conţin acrilamida nocivă, a explicat Dr. Gheorghe Mencinicopschi – „Doctor Menci” – Directorul Institutului de Cercetări Alimentare.

Despre efectul acrilamidei asupra sănătăţii noastre, specialistul în chimie alimentară ne explică faptul că este vorba numai despre acrilamida monomerică, această substanţă fiind cea toxică. În timp, aceasta ar putea să provoace, mai ales la expunerea cronică la această substanţă, prin consumul permanent sau exagerat al alimentelor care o conţin, diferite afecţiuni cum ar fi dermatite de contact, oboseală cronică, pierdere în greutate,  modificări de comportament şi diferite alte tulburări, ca halucinaţii, depresii, hipotensiune, neuropatii periferice etc.

Important este însă ca acele alimente să nu fie consumate zilnic sau cu frecvenţă şi în cantitate mare, pentru că ceea ce depăşeşte valoarea de 1 micorgram pe zi este periculos. „O cană de cafea pe zi nu este periculoasă. Depinde şi cât de arsă a fost cafeaua prin prăjirea boabelor, pentru că în funcţie de acest proces variază cantitatea de acrilamidă”, a mai explicat Mencinicopschi.

Specialistul a atras atenţia că trebuie să alegem acele sortimente de cafea care conţin cât mai puţină acrilamidă. Din păcate nu este încă obligatoriu ca pe eticheta pachetulului de cafea să apară şi conţinutul de acrilamidă al cafelei respective.

Oricum ar fi, excesul nu este bun, pentru că foarte multe alimente ce suferă tratamente termice şi care conţin zaharuri de tipul celor complexe, cum este amidonul, dar mai ales zaharurile simple, generează această substanţă monomerică periculoasă.

Laptele de pe piaţă este contrafăcut şi conţine cantităţi importante de lapte praf. Mencinicopschi ne spune, însă că în niciun caz nu tebuie să renunţăm la consumul de lapte. De asemenea, specialistul ne mai informează că, în mod normal, pe etichetele produselor lactate se poate citi conţinutul acestora de lapte praf.

„Dar, sigur că ar trebui să evităm pe cât posibil laptele praf, pentru că procedura de uscare a laptelui generează substanţe toxice. Mai mult, se produce şi o modificare prin activarea unor aminoacizi esenţiali, între care şi lisina, care este foarte sensibilă la temperatură înaltă. Fiind un aliment nutriţional cu valoare ridicată, laptele tratat termic prea mult îşi pierde această valoare nutriţională atunci când este hipertratat termic”, a precizat Mencinicopschi. 

DailyBusiness
Mihai Daniel Dragu, expert in drone, vine cu o ipoteză șocantă. Drona care a explodat în portul Constanța a fost permanent în controlul ucrainenilor
Spynews
Fostă concurentă de la Mireasa, mamă pentru a doua oară. Ce nume a ales pentru fiica ei
Fanatik.ro
Cel mai vechi blestem din fotbal care le interzice lui Cristiano Ronaldo, Harry Kane sau Vini Jr să viseze la Cupa Mondială 2026. Durează de 96 de ani
Capital.ro
Noua lege a pensiilor schimbă regulile. Cine beneficiază de reducerea vârstei de pensionare. Se scad până la 3 ani și 6 luni
Playtech.ro
Ce joburi se găsesc ușor și sunt plătite bine în 2026. Românii au făcut topul meseriilor pe care le-ai putea începe rapid
Adevarul
Zelenski și-a schimbat aeroportul de plecare pentru vizitele externe. Liderul ucrainean a utilizat pentru prima dată aeroportul din Chișinău nu pe cel din Polonia
wowbiz.ro
Ce se întâmpla în viața medicului rezident găsit mort la Spitalul Floreasca! Lovitura pe care o primise cu două săptămâni înainte de moarte
Economica.net
Un nou model Dacia. Va fi electric şi nu e Spring
kanald.ro
Drona care a bubuit în Portul Constanța ar fi a Ucrainei! Anunțul făcut de Marina Ucraineană, la scurt timp după eveniment. Reacția președintelui Nicușor Dan
iamsport.ro
5 cu Claudiu Răducanu. Cursul valutar l-a dat peste cap pe fostul atacant
MediaFlux
Venus și Jupiter formează o conjuncție pe 9 iunie 2026. Care sunt zodiile direct afectate
stirilekanald.ro
(P) Fibre și bacterii bune: care este diferența și cum le alegi corect pentru tranzitul intestinal  
Cupa Mondială 2026 – program, favorite, noutăți