PF Daniel: Modelul ortodox include autonomia bisericii şi cooperare distinctă şi limitată cu statul

Modelul ortodox de relaţie biserică-stat include atât autonomia bisericii faţă de stat, cât şi o cooperare distinctă şi limitată a acestora în spirit de respect reciproc, a afirmat vineri patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, în cuvântul rostit la deschiderea conferinţei internaţionale privind relaţiile dintre stat şi denominaţiunile religioase în Uniunea Europeană, desfăşurată Palatul Patriarhiei.

RomaniaTV.net
07 iun. 2019, 09:56
PF Daniel: Modelul ortodox include autonomia bisericii şi cooperare distinctă şi limitată cu statul

„În statele majoritar ortodoxe, relaţia stat – biserică a urmat iniţial principiul bizantin al simfoniei, adică al armoniei, al înţelegerii şi cooperării dintre două instituţii distincte, care sunt unite de viaţa socială comună a oamenilor în dubla lor calitate de cetăţeni ai statului şi de credincioşi ai bisericii. În concepţia bizantină despre societate existau două sisteme ierarhice, cel al bisericii şi cel al imperiului, care coexistau în acelaşi spaţiu, mărturiseau o singură credinţă în Domnul Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, şi urmăreau acelaşi final: unirea lumii văzute cu Dumnezeu cel nevăzut”, a spus patriarhul Daniel.

El a accentuat că „cele două sisteme ierarhice, statal şi eclezial, au fost concepute şi înţelese ca diferite şi distincte, iar orice tentativă de a le amesteca s-a dovedit a fi nefastă”.

„Aşadar, în Imperiul bizantin, biserica, deşi a cooperat strâns cu autoritatea imperială, şi-a păstrat totuşi autonomia sa în raport cu aceasta în ceea ce priveşte activităţile ecleziastice. Totuşi, simfonia biserică – stat n-a fost niciodată simetrică, în sensul de egalitate între cele două instituţii, ci aproape mereu asimetrică, deoarece biserica s-a organizat şi funcţionat întotdeauna în stat şi se ruga permanent pentru autorităţile statului”, a explicat înaltul ierarh ortodox.

Potrivit patriarhului Daniel, „acest fapt istoric ilustrează învăţătura ortodoxă potrivit căreia biserica se manifestă în cadrul societăţii umane, care este organizată într-o comunitate politică, adică locul bisericii este întotdeauna în interiorul statului”.