Viorica Dăncilă şi-a cerut scuze că i-a numit „autişti” pe cei care critică România. CNCD s-a autosesizat

Premierul Viorica Dăncilă i-a numit, joi seară, "autişti" pe europarlamentarii români care, în dezbaterea din Parlamentul European, au criticat îndepărtarea autorităţilor de la Bucureşti de valorile europene. Asociaţiile dedicate persoanelor care se confruntă cu autismul o critică pe Viorica Dăncilă pentru folosirea "jignitoare" a termenului. CNCD s-a autosesizat.

RomaniaTV.net
16 feb. 2018, 08:09

UPDATE Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării s-a autosesizat în ceea ce priveşte declaraţiile premierului Viorica Dăncilă – care i-a numit „autişti” pe cei care „dezinformează UE”. Şefa Executivului va fi citată pentru audieri marţi, a declarat preşedintele CNCD, Asztalos Csaba.

„Încă nu s-a înregistrat o sesizare la CNCD şi am demarat noi autosesizare, deci o procedură din oficiu. (…) Marţi vom organiza citarea şi audierea doamnei prim-ministru, după care vom adopta o hotărâre”, a precizat vineri Asztalos Csaba.

El a vorbit şi despre faptul că premierul şi-a cerut scuze ulterior declaraţiei.

„Scuzele unei persoane care e acuzată sau ajunge la concluzia că a săvârşit o discriminare este o circumstanţă care este luată în considerare de regulă la stabilirea unei sancţiuni, cum a fost de exemplu în cazul domnului Mihai Tudose, care şi-a cerut scuze public şi, după declaraţia cu steagurile, Colegiul a luat în considerare aceste scuze”, a arătat preşedintele CNCD.

La audieri va fi chemat şi Mihai Gâdea, realizatorul tv în emisiunea căruia Viorica Dăncilă a făcut declaraţia cercetată, se arată într-un comunicat CNCD.

„Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a decis să se autosesizeze cu privire la declarația doamnei Prim-ministru Dăncilă Viorica Vasilica, din cadrul interviului acordat la televiziunea Antena 3, în seara zilei de 15 februarie 2018, care a avut următorul conținut:

Aceşti oameni cred că sunt autişti şi nu văd şi nu aud ceea ce este vizibil pentru toţi cei de bună credinţa.

Consiliul urmează să organizeze audierea doamnei Prim-ministru în data de 20 februarie. În speță, va fi citat la audieri și moderatorul emisiunii respective, domnul Mihai Gâdea. În urma îndeplinirii procedurii legale, C.N.C.D. va analiza declarația în speță și comportamentul moderatorului, din perspectiva săvârșirii unei posibile fapte de discriminare, prin încălcarea dreptului la demnitate umană a persoanelor cu autism”, potrivit comunicatului CNCD.

Citeşte şi: Preşedintele CNCD: Formatorii de opinie ar trebui să se retragă din viaţa publică, atunci când fac declaraţii discriminatorii

UPDATE Premierul Viorica Dăncilă şi-a cerut scuze pentru declaraţia de joi seară de la tv. Într-un comunicat de la Guvern, remis vineri dimineaţă, se precizează că „prin comparația făcută (premierul – n.r.) nu a dorit să aducă jigniri persoanelor cu tulburări din spectrul autismului”.

„Premierul Viorica Dăncilă își cere scuze public pentru declarația făcută în cadrul unei emisiuni televizate și precizează că prin comparația făcută nu a dorit să aducă jigniri persoanelor cu tulburări din spectrul autismului. „Îmi declar sprijinul ferm pentru persoanele cu dizabilități, indiferent de natura acestora. Sunt oameni care au nevoie de grija și de susținerea noastră. Avem datoria să dovedim înțelegere și umanitate, să le respectăm drepturile, să le apărăm demnitatea”, a afirmat prim-ministrul Dăncilă.

Șeful Executivului subliniază că doar printr-o atenție constantă acordată persoanelor cu dizabilități putem contribui la integrarea acestora în societate și punerea în valoarea a calităților lor. „M-am implicat activ în tot ceea ce înseamnă promovarea și apărarea drepturilor persoanelor cu dizabilități. Ca prim-ministru, voi folosi toate pârghiile legale pentru a pune în practică, în cel mai scurt timp, măsuri active destinate rezolvării dificultăților pe care le întâmpină semenii noștri”, a subliniat Viorica Dăncilă”, se arată în comunicatul guvernului.

___________

„Aceşti oameni, să mă exprim elegant, dezinformează şi ştiu realitatea, dar nu vor să o accepte şi nu vor să o vadă. Aceşti oameni cred că sunt autişti şi nu văd şi nu aud ceea ce este vizibil pentru toţi cei de bună credinţă”, a calificat premierul Viorica Dăncilă, într-o emisiune tv, atitudinea europarlamantarilor români care s-au exprimat critic vizavi de respectarea statului de drept de către coaliţia PSD-ALDE aflată la guvernare.

„Ştim cât rău ne-a făcut doamna Monica Macovei nouă ani de zile în Parlamentul European. Am văzut atitudinea dumneaei şi acest lucru ne-a creat o stare de tristeţe, pentru că probleme poate sunt în multe ţări. Fiecare ţară îşi are problemele ei, dar şi le rezolvă pe plan intern. Nu vii să-ţi pârăşti propria ţară şi să ceri să o judece alte 27 de ţări în plenul Parlamentului European. Cred că acest lucru, dacă eşti bun român, nu-l faci”, i-a numit premierul pe cei responsabili, în opinia ei, de imaginea proastă a României.

Premierul a spus şi pe cine consideră ea „buni români”, oameni care reprezintă cum trebuie valorile ţării în străinătate.

„Şi am văzut buni români, colegii mei europarlamentari care au apărat România la Bruxelles şi care au arătat minciunile şi dezinformările care s-au practicat la nivelul Parlamentului, la nivelul Comisiei. I-am felicitat din tot sufletul şi pe Dan Nica, Puiu Paşcu, Norica Nicolai, Victor Boştinaru, Maria Grapini, toţi ceilalţi colegi care au vrut să arate realitatea. Pentru două minute m-am văzut în locul lor şi m-am gândit că şi eu am făcut acelaşi lucru ani de-a rândul. Şi, de fiecare dată, credeam că aceasta este ultima, dar, din păcate, acest lucru nu s-a terminat. Vreau să am o altă abordare, astfel încât liderii europeni să fie informaţi corect şi să nu se mai repete ceea ce am văzut până acum”, a declarat Dăncilă.

Reclamaţie la CNCD

Preşedintele Asociaţiei Autism Europa, Ana Dragu, a sesizat, pe Facebook, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, pentru declaraţia premieruluii Dăncilă.

„Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii Romania, aceasta este o sesizare prin care Asociația Autism Europa Bistrița vă solicită să luați măsurile impuse de lege pentru demnitari care jignesc mii de pacienți cu autism și utilizează un limbaj care instigă la dispreț și desconsiderare, lezând demnitatea uimană”, a scris Ana Dragu.

Sesizarea este legată de declaraţia premierului Viorica Dăncilă.

„În timp ce părinții copiilor cu autism se dau de ceasul morții încercând să limiteze repercusiunile falimentului social și uman în care ne-au adus infractorii din Parlamentul României, majoritatea lipsiți de orice urmă de principii, iată ce declară premierul României la TV: „Acești oameni cred că sunt autiști și nu văd și nu aud…””, a mai scris Ana Dragu.

Declaraţiile premierului au atras şi reacţia Asociaţiei Autism România, organizaţiea părinţilor care au copii cu autism. Ei au înaintat o scrisoare deschisă în care protestează faţă de calificativul dat de Viorica Dăncilă şi spun că folosirea cuvântului „autist” este jignitoare în contextul oferit de premier.

„Este regretabil faptul că la interviul din pe care l-ați acordat la o televiziune în seara zilei de 15 februarie ați spus „Acești oameni cred că sunt autiști și nu văd și nu aud..”. O astfel de afirmație este jignitoare pentru persoanele cu autism și familiile lor, îi stigmatizează și mai mult pe acești oameni. Este absolut regretabilă, mai ales că vine din partea unui demnitar de cel mai înalt rang, din partea Primului Ministru al țării. Un demnitar care ar trebui să-i privească și respecte pe toți cetățenii țării în mod egal și nu să îi compare pe unii cu alții. Iar termenul cel „rău” al comparației este reprezentat, în cazul dvs., de noi, „autiștii”, adică de copiii noștri, soții, părinții, frații noștri, pe care îi priviți ca fiind de condiție inferioară.

Din nefericire, nu sunteți primul politician care folosește termenul de autism în sens negativ, peiorativ, în răfuieli politice, în contexte care nu au nici o legătură cu problematica, nevoile și situația persoanelor cu autism din România. Acest lucru este foarte îngrijorător și arată nivelul de înțelegere de către politicieni a autismului și a problematicii oamenilor cu această condiție, nivelul real de empatie și aplecare al demnitarilor față de nevoile acestor cetățeni”, se arată în scrisoarea deschisă a Asociaţiei Autism România.

Semnatarii scrisorii arată că 1% dintre români suferă de afecţiuni din spectrul autist şi că este o problemă foarte serioasă pentru familiile afectate de acest lucru.

„1 din 100 de români are o tulburare din spectrul autismului. Așadar, există aproape 200.000 de „autiști” (plus familiile lor), și ei tot cetățeni români, care așteaptă să fie tratați cu respect de către reprezentanții statutului român.

Noi, persoanele cu autism și părinții, ne-am aștepta de la un Prim-Ministru, mai ales dacă este nou în funcție, ca prima dată când rostește public termenul de autism, să fie într-un moment în care anunță, de exemplu, crearea unei strategii naționale sau a unui program național pentru aceste persoane. Așa ar fi potrivit într-un context în care situația a aproape 200.000 de persoane cu autism este dramatică. Lipsa serviciilor specializate este cronică, părinții sunt disperați, ei trebuie să susțină copilul (copil, tânăr sau adult) doar cu propriile forțe fizice, psihice, emoționale, să asigure din propriile resurse toate terapiile și serviciile de care copiii lor au nevoie, iar noile schimbări legislative – așa-zisa revoluția fiscală- înrăutățesc și mai mult lucrurile, dărâmă și ONG-urile de părinți, singurele care îi mai ajută pe aceștia în lupta lor”, mai precizează Asociaţia.